Ügyfélkapu helyett biztonságosabb ügyintézés az Ügyfélkapu+ és a DÁP használatával

Amikor a FABULO oldalán nagyjából egy évvel ezelőtt megjelent cikkeimmel kísérletet tettem arra, hogy bevezessem az Olvasókat a vállalkozásindítás, az ügyfélkapu nyitás, és általánosságban is az online ügyintézés rejtelmeibe, magam sem gondoltam, hogy hamarosan újra visszakerül ez a téma az érdeklődés középpontjába. Az élet azonban, mint oly sokszor, most is váratlanul felülírta elképzeléseinket.

2024 novemberében derült égből villámcsapásként robbant be a hír: "Megszűnik az ügyfélkapu!". Megszűnik, rendben… de akkor mi lesz helyette? Éppen most, amikor már olyan sokan megtanultuk használni? Annak ellenére, hogy egyszerűbbé, hatékonyabbá tette számunkra az ügyintézést, és jól szolgálta a háztartások és a vállalkozások adminisztratív terheinek csökkentését célzó kormányzati elképzelést, most mégis vége? Egyéni és társas vállalkozások, könyvelők, magánszemélyek sokasága tett fel ilyen és hasonló kérdéseket, türelmetlenül választ várva a tervezett intézkedés miértjére, amely nem olyan sokára meg is érkezett.

Nyilvánvalóvá vált azóta mindenki számára, hogy az ügyfélkapu megszűnéséről szóló fenti hírek inkább csak féligazságok. Az ügyfélkapu ugyan valóban megszűnt, ennek ellenére nem beszélhetünk visszalépésről, az online ügyintézési lehetőségek beszűküléséről. Ellenkezőleg, az ügyfélkaput használók köre és az azon keresztül elérhető, intézhető ügyfajták száma az elmúlt időszakban folyamatosan bővült. Sajnálatos azonban, hogy - a felhasználó állampolgárokban - nem növekedett ezzel párhuzamosan a biztonság iránti igény és a digitális tudatosság.

Az informatikai biztonság erősítése érdekében 2025. január 16. napjától kivezetésre került az ügyfélkapu, mint az online ügyintézés egyfaktoros belépést biztosító, csekély biztonságú lehetősége. Helyette ma már a kétfaktoros ügyfélkapu+ segítségével, vagy a Digitális Állampolgárság (DÁP) mobil applikációval válik elérhetővé a megszokott ügyintézési felület. Gyakorlatilag ez azt jelenti, hogy a hivatalos ügyintézés - a korábbi felhasználónév-jelszó kombináció használata helyett - az állampolgárok által széles körben gyakorolt online "bankolás" rendszeréhez vált hasonlatossá.

Az ügyfélkapu+ esetében a bejelentkezést e-mailen érkező jelszó teszi lehetővé, míg a DÁP alkalmazás a saját ügyintézési felületünkkel korábban - eSzemélyi révén, vagy a Kormányablak közreműködésével - összekapcsolt mobil applikáción keresztül beírt állandó jelszavunkkal válik elérhetővé. Ez utóbbi kapcsolódás már egyértelmű jelzés arra, hogy az állam az asztali számítógépekkel, laptopokkal és táblagépekkel szemben a mobiltelefonokat kívánja a hivatalos ügyintézés kiemelt eszközévé tenni.

Az ügyfélkapu megszüntetése inkább technikai, biztonsági kérdés volt, mintsem az online ügyintézés létjogosultságának megkérdőjelezése. Az egyszerűbbé tett, interneten keresztül intézhető hivatalos ügyek köre a jövőben várhatóan tovább szélesedik, miként az így elintézett ügyek száma is növekedni fog. Az egyéni vállalkozó masszőrök és a céges keretek között dolgozók online ügyintézési kötelezettségét az ügyfélkapu kivezetése nem érinti. A hatóságokkal való kapcsolattartásnak továbbra is kötelezően, a hivatalos elektronikus úton kell történnie.

pohlmullner-tamas-blog-profil_250

Szerző:
Pohlmüllner Tamás, Igazgatásszervező, gyógy- és sportmasszőr